U wilt koerier worden en uw  eigen bedrijf starten als koeriers, pakketdienst of express dienst?

Voor jezelf beginnen, vrijheid, uitdaging en eigen baas zijn. Het zijn allemaal voordelen van een eigen onderneming. Het beginnen van een eigen bedrijf is vrij eenvoudig. U vraagt bij de KVK een nummer aan en u registreert zicht bij de belastingdienst voor een BTW nummer. Vervolgens koopt u een voertuig en u kunt gelijk als zelfstandige te werk gaan.

Dit klink allemaal zeer eenvoudig. In de praktijk blijkt dit vaak toch tegen te vallen. De overheid heeft voor u als zelfstandig ondernemer een aantal belangrijke regels opgelegd:

― U moet zich als zelfstandig bedrijf presenteren
― U dienst minimaal 1225 uur in uw onderneming te werken
― U dient mininimaal 50% van uw besteedbare uren in uw onderneming te stoppen
― U dient minimaal 3 opdrachtgevers te hebben
― U mag geen machtsverhouding hebben met uw opdrachtgever

Met ons stappenplan wordt het starten van een onderming verder uitgelegd:

BulletpointStap 1 Persoonlijkheid

Kom er achter of u een geschikte ondernemer bent. Als ondernemer gaat niet alles vanzelf, u heeft een flinke dosis doorzettingsvermogen nodig. Net zo belangrijk is financieel inzicht. Als ondernemer dienst u een deugdelijke adminstratie op te zetten. Via deze link van de Kamer van Koophandel kunt u kijken of u geschikt bent als ondernemer:
http://kvk.ondernemerstest.nl/app/

BulletpointStap 2 Marketing

U wilt uw eigen koeriers of expressdienst starten. Maar is er wel een vraag? Dit kunt u uitzoeken met een marktonderzoek. U moet goed beseffen hoe u zich kan onderscheiden van de concurrenten, wat maakt uw product uniek en waarom zullen klanten naar u toegaan. Stel deze punten vast in een marketingplan. Via mijn gemak op onze website vind u vele tips om een goed plan op te stellen. Op het Courier Connect platform wordt veel vracht aangeboden, dit is een goede mogelijkheid om nieuwe klanten te vinden.

BulletpointStap 3 Financieel

Als u wilt starten moet u goed weten hoe u dit allemaal gaat betalen. Maak hiervoor een goed en gedegen financieel plan. Hoe gaat u de voertuigen betalen? Hoe komt u de eerste maanden door waarin u waarschijnlijk nog weinig inkomsten heeft? Wat zijn de kosten die u elke maand hebt? Wat zijn de verwachte inkomsten?
Belangrijk is ook welke prijs u vraagt. In de markt zien we vaak dat koeriers soms gaan rijden voor maar 19 ct de kilometer. Bedenk wel dat u personeel (of uw eigen inkomen), auto onderhoud, brandstof, administratie uren, kantoorartikelen, pensioen, verzekeringen en huisvesting ook moet betalen. Maak daarom een reële berekening. Wij helpen u graag met een het vaststellen van goede tarieven.

BulletpointStap 4 Bedrijfsvorm en naam

Bedenk een goede naam voor uw onderneming. Door een passende naam weten klanten gelijk wat voor onderneming u bent. Bijvoorbeeld koeriersbedrijf Janssen. Door een passende naam bent u vindbaar in de telefoongids en op internet. Bedenk ook welke bedrijfsvorm u begint. Het meest voorkomend is een eenmanszaak, maar ook een BV of een VOF hoort tot de mogelijkheden. Wij helpen u graag bij de keuze voor de onderneming.

BulletpointStap 5 Belasting en Administratie

Als ondernemer moet u een goede administratie bijhouden. Als verplichting dient u deze administratie ook 7 jaar te bewaren. Het is altijd verstandig om als starter een administratiekantoor in te huren. Ze helpen u de eerste jaren met het opzetten van een deugdelijke administratie. Courier Connect heeft een samenwerking met KUBUS administraties. Als starter krijgt u 25 procent korting in het eerste jaar. Bedenk dat u altijd een goede klik met uw administratiekantoor moet hebben.

Voor het maken van facturen moet u zich houden aan speciale eisen:

― Een factuurdatum
― Een factuurnummer
― Uw BTW- en KVKnummer
― Naam en adres van uw bedrijf
― Naam en adres van uw klant
― Een omschrijving van de diensten
― Datum van de levering van de diensten
― Prijs incl. en exl. btw
― Het BTW bedrag

Als u lid bent van Courier Connect profiteert u van ons gratis facturatie-systeem. Onze facturen voldoen aan de eisen van belastingdienst. U kunt de facturen gelijk emailen, opslaan en uitprinten. Ons systeem slaat uw facturen als back-up systeem op.
U zult als zelfstandige ook een aparte belastingaangifte moeten doen. Namelijk aangifte voor zelfstandigen. Voor deze aangifte is het belangrijk dat u een goede belastingconsulent heeft. Meestal kan uw administratiekantoor dit voor u doen. Op onze website voor leden vind u allerlei tips voor u als zelfstandig ondernemer in de transport.

 

BulletpointStap 6 Verzekering

U dient u als ondernemer goed te verzekeringen. Dit is een belangrijke kwestie. Als koeriers, pakket of express dienst dient u rekening te houden met:

Vervoerderaansprakelijkheidsverzekering (VAV): Als vervoerder bent u aansprakelijk voor schade aan of verlies van goederen zolang die goederen aan uw zorg zijn toevertrouwd; alsmede tijdens het laden en lossen. Uw aansprakelijkheid bij schade wordt door de door u gehanteerde vervoerscondities (AVK) bepaald.

Aansprakelijkheidsverzekering voor bedrijven (AVB): Ongelukken zitten in een klein hoekje maar de gevolgen voor uw bedrijf kunnen soms enorm zijn. Door de steeds verder aangescherpte wetgeving, klanten en werknemers die mondiger worden, ontstaat er een toenemende claimcultuur.

Met een aansprakelijkheidsverzekering voor koeriersbedrijven hebt u dekking voor: Aansprakelijkstelling van materiële schade als letselschade die u of uw medewerkers (indien van toepassing) toebrengen aan anderen

Bestelautoverzekering: Nederland is nummer 1 verzekeringland. Toch is het voor u als bestaande of nieuwe (snel)tranportondernemer vaak moeilijk om uw auto’s in de juiste dekking te verzekeren. Een normale bestelautoverzekering dekt geen koeriers of expressdienten. Uit onderzoek is gebleken dat veel koeriers een verkeerde polis hebben. Is er niets aan de hand, dan merkt u niets. Rijdt u schade dan is het vaak te laat. In het verleden is gebleken dat voor veel ondernemers de verzekering niet uitbetaalde, omdat in de kleine letters stond dat koeriers uitgesloten waren.

Wij hebben dit voor u opgelost! Door een unieke samenwerking met Reaal en Unive hebben wij een verzekering op maat gemaakt voor u.

Voordelen van de polis:

― Onbeperkte kilometers op jaarbasis
― Speciale koeriersdekking
― Lage eigen risico
― Unieke concurrerende premie

Wij zijn hierin uniek omdat onze koeriersverzekering speciaal op maat gemaakt is.

BulletpointStap 7 Algemene voorwaarden

Schep duidelijkheid aan uw klanten, wat kunnen klanten van u verwachten? En wat verwacht u van uw klanten? In de algemene voorwaarden kunt u dit omschrijven. Werkt u op basis van CMR, AVC etc. U bent zelf geen jurist. Daarom hebben wij voor u een voorbeeld voor algemene voorwaarden opgesteld. Voor u als koerier, express of pakketdienst.

 

BulletpointStap 8 Vergunningen

De belangrijkste vergunning is de NIWO vergunning. Deze vergunning is er voor alle voertuigen die meer dan 500KG laadvermogen hebben. U kunt uw auto ook laten terugkeuren, zodoende heeft u geen vegunning nodig. Op de website www.niwo.nl vindt u alle informatie over deze vergunning. Over het terugkeuren van de auto kunt u informatie lezen op www.rdw.nl.
Natuurlijk kunt u als lid meer informatie krijgen omtrent dit vraagstuk. Informeer daarvoor bij onze Helpdesk.

 

BulletpointStap 9 Van start en klanten zoeken

Als u alle stappen hebt doorlopen en nog steeds enthousiast bent, dan kunt u van start. Schrijf u in bij de KVK en Belastingdienst. Zijn alle financiën op maat? Heeft u een marketingplan geschreven? Dan kunt u klanten gaan zoeken.
Via het platform van Courier Connect wordt dagelijks vracht aangeboden. U kunt op deze ritten reageren en zo klanten gaan zoeken.
Wat gaat u doen? Zelf bedrijven zoeken of als charter/onderaannemer rijden?

Charter:

― U rijdt in opdracht van een koeriersdienst
― De koeriersdienst heeft een aantal verschillende bedrijven als klant
― U heeft in principe een 1 of enkele klanten (de koeriersdiensten)
― U heeft minder administratie
― Kan uzelf flexibel inzetten
― U kan snel aan het werk

Koeriersdienst:
― U rijdt in opdracht van verschillende bedrijven
― U maakt met al uw klanten goede afspraken
― U verdient gemiddeld meer per KM
― U heeft vaak veel klanten nodig om goed te verdienen
― Het opzetten van het netwerk duurt langer
Over het algemeen hebben veel zzp’ers in de koeriersdienst meerdere opdrachtgevers. Ze rijden vaak in opdracht van een koeriersdienst en hebben daarnaast 1 of 2 eigen klanten.

BulletpointWat doen wij voor u?

― Met ons platform vindt u dagelijks vrachtaanbod
― Zo kunt u makkelijk een netwerk opbouwenAanmelden bij Courier Connect
― Al uw gereden ritten op een rij in ons rittenadministratie tool
― Direct uw klanten facturen met onze gratis facturatie tool.
― Houdt al uw klanten bij, met ons online adressenboek
― Via uw smartphone uw eigen POD (proof of delivery/afgifte bewijs) sturen
― Uw kunt op uw smartphone invullen wie uw zending heeft ontvangen en gelijk naar uw klanten sturen.
― Begint u met meer als 2, dan kunt u met ons systeem inzien waar iedereen zich bevindt. Met live track and trace.
― Met onze voordelen krijgt u korting op brandstof, banden, onderhoud, mobiele telefonie en administratie
― U krijgt hoe dan ook te maken met slecht betalende debiteuren. Door onze unieke samenwerking met GGN, helpen wij u vrijblijvend verder.
― Onze helpdesk helpt u met alle bedrijfsmatige vragen waar u geen antwoord op heeft.
― Wij hebben de juiste partners verzamelt zodat u professioneel aan het werk kan.
― Een unieke verzekering, waarmee u als koerier goed verzekert bent.
― Met ons gemak, hebben wij alle meest voorkomende contracten, formulieren en overige documenten voor u al verzamelt.

Naast al deze voordelen, bieden wij meer…kijk snel in ons systeem.

Wat het kost? Slechts € 24,50 als koerier of € 34,50 incl. plannersmodule. Nog geen 0,80 ct per dag!.

Maakt u gebruik van onze voordelen dan bespaart u al snel meer dan 60 euro per maand.
Wilt u graag persoonlijk advies: mail of bel ons dan snel!

Partners van Courier Connect: BP, KPN, Kwik-fit en meer